A.
LECTURES.
1ª LECTURA. (Gènesi 3, 9-15.20).
Després
que l’home hagué menjat el fruit de l’arbre,
el
Senyor-Déu el cridà i li digué:
«On ets?»
Ell li
respongué:
«He
sentit que us passejàveu pel jardí i,
com que
vaig nu,
he tingut
por i m’he amagat.»
Li digué
el Senyor-Déu:
«Qui t’ha
fet saber que anaves nu?
És que
has menjat del fruit de l’arbre
que jo
t’havia prohibit de menjar?»
L’home li
digué:
«La dona
que m’heu donat
m’ha
ofert el fruit d’aquell arbre, i n’he menjat.»
El
Senyor-Déu digué a la dona:
«Per què
ho has fet, això?»
Ella li
respongué:
«És que
la serp m’ha enganyat.»
El
Senyor-Déu digué a la serp:
«Ja que
has fet això,
seràs la
més maleïda de totes les bèsties
i de tots
els animals feréstecs.
T’arrossegaràs
sobre el ventre
i
menjaràs pols tota la vida.
Faré que
sigueu enemics tu i la dona,
i el teu
llinatge i el d’ella.
Ell
t’atacarà al cap,
i tu
l’atacaràs al taló.»
L’home
donà a la seva esposa el nom d’Eva,
perquè
ella ha estat la mare de tots els qui viuen.
2ª LECTURA (Carta als Efesis 1, 3-6.11-12).
Beneït sigui el Déu i Pare de nostre Senyor Jesucrist,
que ens ha beneït en Crist
amb tota mena de benediccions espirituals dalt del cel;
ens elegí en ell abans de crear el món,
perquè fóssim sants,
irreprensibles als seus ulls.
Per amor
ens destinà a ser fills seus per Jesucrist,
segons la seva benèvola decisió,
que dóna lloança a la grandesa dels favors
que ens ha concedit en el seu Estimat.
En ell hem rebut la nostra part en l’herència.
Ens hi havia destinat el designi
d’aquell qui tot ho duu a terme
d’acord amb la decisió de la seva voluntat.
Volia que fóssim lloança de la seva grandesa,
nosaltres que des del principi
tenim posada en Crist la nostra esperança.
EVANGELI. (Lluc 1, 26-38).
En aquell temps,
Déu envià l’àngel Gabriel
a un poble de la Galilea anomenat Natzaret,
per dur un missatge a una noia,
promesa amb un descendent de David,
que es deia Josep,
i el nom de la noia era Maria.
L’àngel entrà a casa d’ella i li digué:
«Déu te guard, plena de gràcia, el Senyor és amb tu.»
Ella es torbà en sentir aquestes paraules
i pensava per què la saludava així.
Però l’àngel li digué:
«No tinguis por, Maria;
Déu t’ha concedit el seu favor.
Tindràs un fill
i li posaràs el nom de Jesús.
Serà gran i l’anomenaran Fill-de-l’Altíssim.
El Senyor Déu li donarà el tron de David, el seu pare,
serà rei del poble d’Israel per sempre,
i el seu regnat no tindrà fi.»
Maria preguntà a l’àngel:
«Com pot ser això, si jo no tinc marit?»
L’àngel li respongué:
«L’Esperit Sant vindrà sobre teu,
i el poder de l’Altíssim et cobrirà amb la seva ombra;
per això el fruit sant que naixerà
l’anomenaran Fill de Déu.
També la teva parenta, Elisabet,
ha concebut un fill a la seva edat;
ella que era tinguda per estèril ja es troba al sisè mes,
perquè a Déu res no li és impossible.»
Maria va respondre:
«Sóc l’esclava del Senyor:
que es compleixin en mi les teves paraules.»
I l’àngel es va retirar.
= = = = = = = = = = =
Nota.
Per a la celebració d’avui hi ha 2 APUNTS: el primer té en compte sobretot el Text de l’evangeli llegit, el segon té
en compte sobretot el significat de la Festa en si mateixa.
B.
LLENGUATGE.
1. L’evangeli d’avui està escrit seguint el model dels “relats d’aparició”, freqüents en el
llenguatge bíblic. Aquí la “aparició” està protagonitzada per l’àngel
“Gabriel”, que podria significar “home de Déu” o “força de Déu” o “Déu
humanitzador”. L’àngel fa notar a l’indecís Zacaries qui és ell i que ve de
part de Déu, com si li digués: Amb mi, poca broma, eh! (Lluc
1,19). El nom ja ens indica que l’objectiu de l’aparició és fer
conèixer els “projectes de Déu sobre la Humanitat”. Recordem que, en la Bíblia,
el nom fa la cosa. La seva aparició
serveix per fer conèixer a les persones elegides la col·laboració que
s’espera d’elles en la realització del Projecte-Home de Déu.
2. En aquesta ocasió, l’aparició
de Gabriel serveix també per posar en estreta relació dos relats semblants
però ben diferenciats: L’aparició a
Zacaries, per al naixement de Joan Baptista (Lluc
1,8ss), i la trobada amb Maria, per al naixement de Jesús (Lluc
1,26ss).
Es tracta de dos infantaments paral·lels però no del tot,
perquè el segon comença “al sisè mes”
del primer. Aquest “detall” és important en la diferenciació dels dos.
L’expressió “sisè més” porta a
la memòria el Relat de la Creació en
el qual, al “sisè dia” és creat l’Home a imatge i semblança de Déu” (Gènesi 1, 27). Amb aquest “detall”
l’Evangeli de Lluc ens suggereix que abans de Jesús encara no existia realment
l’Home-imatge-de-Déu, sinó només el pre-Home o “precursor”.
A Zacaries se li anuncia el naixement del “precursor” més immediat.
Al “sisè mes” d’aquesta gestació, s’anuncia el naixement de l’Home, ja plenament imatge de Déu, i, per tant, fill
de Déu.
3. Però hi ha altres diferències entre els dos infantaments. Suggereixo llegir els dos
relats en paral·lel per descobrir-hi aquests “contrastos” directament. (Lluc 1,5ss i Lluc
1,26ss).
4. En el relat que avui hem llegit, Maria té un “problema”: ella
està casada amb un jove important, descendent
del rei David, que pot donar-li un fill que seria “fill de Josep”,
o, fins i tot, “fill de David”, ja que Josep és descendent de David (Lluc
1,27). Però l’àngel li parla d’un fill que serà “fill de
l’Altíssim”. És clar: Maria no coneix
“cap home” que pugui fer-la mare d’un fill així. Com pot fer-ho, doncs?
5. La resposta de l’àngel és clara i precisa: el “fill” que tindrà
naixerà per obra de l’Esperit Sant. Per tant, per aquest costat, cap
problema. I Maria hi dóna la seva conformitat: “Jo sóc l’esclava del Senyor: que es compleixin en mi les teves
paraules”.
6. La resposta que l’àngel ha donat a Maria és extremadament
significativa. Només un altre “home”
havia nascut directament “per obra de l’Esperit
de Déu”: Adam. (Notem que “Adam”
significa “Home”). Recordem com ho
diu el llibre del Gènesi: “El Senyor-Déu
va modelar l'home amb pols de la terra. Li va infondre l’alè (esperit) de vida,
i l’home es convertí en un ésser viu” (Gènesi 2,7).
7. L’Esperit alenat
sobre un “ninot de fang” va fer-ne un ésser
vivent. El mateix Esperit alenat
sobre una noia pletòrica de vida i generosa, la fa mare del fill de l’Altíssim .
Maria representa la Humanitat jove, plena de capacitat per
esdevenir mare, i ja capaç de rebre en
plenitud l’Esperit de Déu”. Per això el seu fill serà fill de l’Altíssim, coronament de l’obra de Déu. En Maria i
en el fill que d’ella naixerà, el Projecte inicial de Déu (crear l’Home a imatge i semblança seva) es fa plenament real.
8. Tota la “Història
anterior” ara és entesa com a preparació; tota la “història següent”
serà entesa com a continuació. Jesús esdevé, en el llenguatge bíblic, centre
i “primogènit” en la Història de la “Humanitat adulta” (Lluc
2,6).
9. Aquesta “connexió directa amb Déu” no empetiteix pas la
“humanitat” de Jesús. Jesús és cent per cent home (Fill de
l’Home) i cent per cent Déu (Fill de Déu).
10. En aquest relat, com tantes altres vegades, es fa servir un llenguatge tret de la natura per
a comunicar un missatge sobrenatural;
o millor: un missatge que porta la natura més enllà d’ella mateixa.
Dissortadament molta gent es queda en el “llenguatge natural”,
convertint en virtut (la virginitat) allò que vol ser llenguatge.
Passa com quan amb el dit s’assenyalen les estrelles, i algú es queda mirant el
dit.
11. El relat fa servir la virginitat
com a llenguatge per expressar la plenitud de Jesús. Però massa
sovint ens hem quedat només en una virginitat
purament biològica convertida en “virtut”. El resultat ha estat una
interpretació sospitosa. Considerar “virtut” la virginitat biològica
comporta, d’alguna manera, veure la sexualitat com una cosa “menys pura”. Això
contradiu els Evangelis segons els quals no hi ha coses impures. Només
el cor humà pot generar impuresa quan té intencions injustes (Mateu 15,11).
12. Cal reconèixer que, a pesar del missatge evangèlic, ha entrat
sovint en el sentiment religiós de molts cristians un cert dualisme, sempre condemnat com a doctrina però mai superat
com a mentalitat.
13. Dualisme és veure l’Home com el resultat de dos
components contraris: un cos
material, corruptible, dolent; i una ànima espiritual, incorruptible, bona. En aquest
supòsit, la virtut consistiria en alliberar l’ànima espiritual de les tendències del cos,
dolentes.
14. El Dualisme, com a filosofia, és un intent d’explicar
l’existència del Mal en el món. Però és un camí equivocat i perillós:
- Equivocat, perquè deforma la realitat de l’ésser humà. No
som el resultat de dos components contraris,
com dues meitats enfrontades. Som cent per cent corporals, però amb un cos capaç de rebre la força de l’Esperit i així
esdevenir, també, cent per cent espirituals.
“Cos” i “Esperit” no s’oposen, com no s’oposen l’aire (material) i la música
que, en l’home, les vibracions de l’aire poden generar. La música és
espiritual.
- Perillós: perquè, si entenem el cos com la causa del Mal,
no reeixirem mai a vèncer el Mal que puguem generar. El Mal és conseqüència de
la nostra resposta egoista a la presència dels altres. I la única manera
de superar-lo és una actitud de generositat envers els altres.
En canvi,el cos és bo en si mateix, com tot allò creat (Gènesi 1,31).
En canvi,el cos és bo en si mateix, com tot allò creat (Gènesi 1,31).
15. En si mateixes, ni la sexualitat és dolenta ni la virginitat
és bona. Tant l’una com l’altra seran bones
quan expressin una actitud generosa; i seran dolentes quan expressin una actitud injusta: relacions de
domini, de superioritat, d’indiferència, de menyspreu, d’utilització de
l’altre,...
16. També cal dir que la “virginitat”
de Maria no disminueix la figura de Josep. En la mentalitat de
l’època, el “baró” representava la força
fecundant. En el relat evangèlic no s’ignora ni es nega aquesta força fecundant; però s’afirma que el “Projecte de Déu sobre l’Home” és tan
gran que va més enllà de la capacitat natural dels humans, com es pot veure en
la “parenta Elizabet” que ja està al sisè
mes, ella que era tinguda per estèril.
C.
MISSATGE.
17. Quan els Evangelis ens parlen de Maria no fan “biologia” sinó “bona notícia”. L’anunci de l’àngel a Maria és per a
tota la Humanitat. Amb el llenguatge de la virginitat
de Maria se’ns diu dues
coses importants:
- la disponibilitat a col·laborar en la gestació de la Nova
Humanitat,
- i l’acolliment de la força de l’Esperit per
aconseguir-ho.
18. Gestar una Nova
Humanitat és el desig més profund d’una infinitat de persones. Però, per experiència sabem que
nosaltres sols no ens en sortirem. Ho demostra la història dels diferents Humanismes salvadors que han existit i
existeixen, els quals han acabat produint més injustícies de les que
pretenien corregir. La mateixa història humana de l’Església està plena
de contradiccions.
Però no estem sols, sinó que comptem amb el designi d’Aquell per al qual res no és impossible.
Però no estem sols, sinó que comptem amb el designi d’Aquell per al qual res no és impossible.
D:
RESPOSTA.
19. Encara que, com Maria, tots podem dir: Jo no conec l’home que pugui engendrar una Nova Humanitat justa,
solidària i feliç, també podem dir: Que es compleixin en mi les teves paraules.
No és una resposta de passivitat. Ben al contrari: Maria se’n va de pressa
a ajudar Elisabet en la gestació del Precursor
(Lluc 1,39).
En el llenguatge bíblic “paraula” significa força, energia, alè, esperit creatiu. “Al principi existia la Paraula...” (Joan 1,1). “Que es compleixin en mi les teves paraules” significa prestar-se a ser col·laboradors de Déu en el seu “Projecte Home”
En el llenguatge bíblic “paraula” significa força, energia, alè, esperit creatiu. “Al principi existia la Paraula...” (Joan 1,1). “Que es compleixin en mi les teves paraules” significa prestar-se a ser col·laboradors de Déu en el seu “Projecte Home”
20. Per això, “celebrar el Nadal” sense prendre la nostra
responsabilitat en la gestació de la
Nova Humanitat, seria fer trampa. I així com Maria i Josep van exercir el
protagonisme que els corresponia en el naixement de Jesús (Mateu 1,20), també nosaltres, membres
de la Humanitat, hem de prendre el protagonisme que ens correspon
en el naixement de l’Home Nou. Un
protagonisme que no domini ni anul·li el dels altres.
21. Igualment, venerar la virginitat
de Maria i pretendre fer néixer la Nova
Humanitat confiant en el Poder (religiós, econòmic, social, polític,
militar,...) seria no haver entès res de res de la pròpia Història i del Missatge evangèlic.
E.
PREGUNTES per al diàleg.
1. En la
societat “precursora” de l’Home Nou, els mascles ens hem caracteritzat
per accions de domini i de poder. Ara en diem masclisme; i encara és molt present en l’Església.
- ¿Quines excuses es fan servir per legitimar-lo?
- ¿Què penseu fer per corregir-lo?
- ¿Quines excuses es fan servir per legitimar-lo?
- ¿Què penseu fer per corregir-lo?
2. A les
nostres esglésies sol haver-hi diferents i variades imatges de la Mare
de Déu. ¿Quina us “agrada” més, i per què?
= = = = = = = =
Una bona
notícia
amb un llenguatge (esdevingut)
inadequat.
1. Hi va haver un temps en què la Natura era entesa com a
manifestació de l’acció de Déu, i per això servia de base al llenguatge religiós.
Però a partir del moment en què ens acostem a la Natura amb
un llenguatge científic, aquesta canvia
la seva capacitat d’expressar la dimensió religiosa dels humans. El llenguatge científic posa separació
entre l’Home-coneixedor i la Natura-coneguda. És un llenguatge objectiu,
material, comprovable i amb tendència a ser exacte. Es
podran posar “exemples” trets de la natura, però la natura en si
mateixa es presta menys al llenguatge
religiós.
2. El significat religiós
de Maria dintre el missatge bíblic està expressat amb un llenguatge
tret de la Natura: de la biologia i
de la genètica. Però avui la Biologia
i la Genètica s’han convertit en ciències.
Continuar usant-les per expressar continguts
religiosos seria un greu error, que, a més, ens privaria de conèixer allò
que realment ens vol comunicar el missatge bíblic.
3. Abans es deia que tots els éssers humans naixem amb el “pecat
original”: una espècie de “taca” o “màcula” que tots teníem pel simple fet de
ser descendents d’Adam i Eva. Adam i Eva van “pecar” i per això els
seus descendents som “pecadors”. En aquest context, seria per un privilegi
especial que Maria no estaria afectada per aquesta “taca” o “màcula”.
Seria, per tant, “La sense taca” o
“La Immaculada” o La Puríssima.
4. Aquest llenguatge (“pecat
original”, “immaculada”,...) avui resulta totalment inadequat perquè no
transmet cap significat; i quan ens empenyem a fer-lo significatiu,
solem caure en autèntiques aberracions.
I no obstant, el missatge bíblic que aquest llenguatge
vol expressar és extremadament significatiu i important.
A). El “pecat original”.
6. En la manera d’entendre avui la realitat humana, parlar de
“pecat” sense haver-hi cap classe de responsabilitat personal és incomprensible
i inacceptable. I en tot cas no és pas allò que ens vol dir la Bíblia amb un llenguatge
mític de gran profunditat.
7. El missatge bíblic neix d’una observació i interpretació
profundes de la realitat humana. Quin és el gran drama dels humans? Sens dubte,
les relacions de domini d’uns
sobre els altres.
I no es tracta de la injustícia d’uns pocs sinó d’una tendència
general. Tots tendim a actituds de domini.
Ho veiem tant en els grans i cruels dictadors com entre germans. Fins i tot en
la parella o en la família, que són àmbits
de comunió, solen donar-s’hi relacions
de domini explícites o camuflades.
Qualsevol excusa serveix per pretendre ser “déus” per als altres. Per això el Primer Manament afirma amb tanta força l’absoluta unicitat de Déu, prohibint als
éssers humans de voler fer de déus sobre altres humans (Èxode
20,1ss).
8. Aquesta inhumana tendència a ser “déus” està denunciada ja als inicis de la Bíblia amb un llenguatge
mític de gran realisme. Podeu llegir-ho als capítols segon i tercer del Gènesi.
Déu ha creat l’Home (Adam i Eva) a imatge seva i li ha preparat un
meravellós jardí per habitar. Al jardí hi ha de tot perquè hi pugui gaudir de la vida. Al centre hi ha dos arbres mítics: l’Arbre
de la Vida i l’Arbre de la decisió sobre el Bé i el Mal. Aquest
últim, però, queda “reservat a Déu” perquè el seu fruit és verinós per a
l’Home. Per això se l’adverteix que, si en menja, morirà. No es tracta pas
d’un càstig sinó de la conseqüència directa d’un fruit (decidir el Bé i el Mal) que l’Home no pot digerir. (Gènesi
2,15ss).
9. Però l’Home cedeix a la temptació de voler ser com un déu decidint sobre el Bé i el Mal
(Gènesi
3,6ss), i “menja” del fruit d’aquell arbre.
A partir del “Bé i del Mal” ara decidits
per l’Home, entra la Mort entre els Humans en forma de baralles, enveges,
guerres santes, sentències de mort, Constitucions
imposades, revenges legítimes, neteges ètniques, efectes
col·laterals... Morts físiques, morts socials, morts psicològiques,... Amb
l’Home decidint sobre el Bé i el Mal, el jardí es va convertint en presó
i cementiri. En l’expressió bíblica, l’Home va veure’s “llançat fora del
jardí” (Paradís) i
es va trobar com en un desert (Gènesi
3,22ss).
10. Adam i Eva no són
dues persones individuals i concretes sinó la personificació de la Humanitat. “Adam” vol dir home; “Eva”
vol dir dona (millor: mare. Gènesi
3,20). Fins i tot entre ells dos establiran relacions de domini.
11. Tot ésser humà és cridat a ser semblant a Déu. Però naixem petits, perquè Déu ha volgut que els
seus dons poguessin ser també un mèrit nostre. “Néixer petits” ens
permet créixer des les nostres
decisions. Només així la nostra vida adquireix dignitat i podem ser imatge
de Déu. Ser “persones” (“autors de nosaltres mateixos”), no “robots”.
12. Però néixer petits
ens fa sentit dèbils i insegurs; i aquí arriba la “1ª temptació”. Ja de petits
sentim la temptació de buscar la
seguretat no pas confiant en els altres (per exemple, en els pares) sinó en
nosaltres mateixos. Els pediatres parlen de l’edat del “No” que arriba al voltant dels dos anys. És el sorgiment
del JO que entra en conflicte amb la pacífica dependència inicial envers els
pares. A l’adolescència sol haver-hi una reedició d’aquesta rebel·lia, més o menys important segons
com s’hagi solucionat la primera.
13. Aquesta “rebel·lia” avui no pot ser anomenada “pecat”. És
l’expressió inicial d’un sentiment d’independència, bo en si mateix. No
hi ha vertadera vida humana sense independència.
Només quan aquesta “independència” es realitza en confrontació amb els pares, i el fill, ja capaç d’entendre, no vol acceptar el do de la filiació, aquesta rebel·lia es torna ofensa. Només quan el fill ja ha desenvolupat suficientment la vida rebuda dels pares, però refusa acollir-la amb amor i agraïment, i se’n serveix per rebel·lar-se contra els propis progenitors, és aleshores que la seva rebel·lia va prenent forma d’injustícia.
Només quan aquesta “independència” es realitza en confrontació amb els pares, i el fill, ja capaç d’entendre, no vol acceptar el do de la filiació, aquesta rebel·lia es torna ofensa. Només quan el fill ja ha desenvolupat suficientment la vida rebuda dels pares, però refusa acollir-la amb amor i agraïment, i se’n serveix per rebel·lar-se contra els propis progenitors, és aleshores que la seva rebel·lia va prenent forma d’injustícia.
D’una manera semblant, “voler
ser déus” no és cap “pecat”, donat que estem cridats a ser a imatge i semblança de Déu (Gènesi
1.26). El “pecat” comença quan això es pretén aconseguir enfrontant-se
al pla Déu, buscant la pròpia seguretat a través del domini sobre els
altres a pesar de les injustícies i morts que sempre se’n deriven. El pecat apareix quan elegim, com a motor de la nostra vida, la confrontació
per comptes de la confiança; el domini per comptes de la col·laboració.
- B). Maria, figura de
la Humanitat.
14. Exemple.
Imagineu que al vostre jardí hi heu plantat un presseguer, i que, quan recolliu els fruits, us adoneu que tots els préssecs estan corcats. Això podria portar-vos a pensar en dues possibles causes:
Imagineu que al vostre jardí hi heu plantat un presseguer, i que, quan recolliu els fruits, us adoneu que tots els préssecs estan corcats. Això podria portar-vos a pensar en dues possibles causes:
- o que l’arbre és dolent i porta el corc dintre seu mateix,
- o que, al lloc on està plantat, hi ha insectes que “piquen” els
préssecs deixant-hi les futures larves.
Imagineu, però, que un bon dia trobeu un préssec que no està
corcat. Aquest fet seria extremadament significatiu, ja que voldria
dir que l’arbre és bo, i que els corcs
no estan dintre l’arbre sinó que arriben als fruits des de fora.
15. La Immaculada és la
mostra de que l’arbre de la Humanitat és
bo. El que sovint es considera un “privilegi” de Maria, en realitat ens mostra l’excel·lència
de l’Arbre. Si molts dels seus
fruits són “corcats”, no és per culpa de l’arbre sinó per causes exteriors. Una
bona notícia!
Aquesta bona notícia no
es troba explícitament en els Evangelis, però el Poble Cristià sempre ha
cregut que formava part integrant de la bona nova de Jesús.
C.
MISSATGE.
16. A pesar de la gran quantitat de guerres, violències,
injustícies, crueltats, violacions, condemnes a mort,... que hi ha en les vides
dels humans, sabem que l’arbre de la Humanitat és bo. Per això, encara podem
creure que un altre món més just és possible.
D:
RESPOSTA.
17. És sorprenent que els Humans ens mantinguem tan vulnerables al
corc del “Poder”.
És encara més sorprenent que els deixebles del Condemnat i Crucificat hàgim descuidat
tan fàcilment els efectes perversos del virus del Domini.
És sorprenent que a les nostres esglésies es canti amb tanta inoperant
tranquil·litat allò que Maria diu en el Magníficat:
“(El Senyor) derroca els poderosos del
soli i exalta els humils”.
18. No hi ha “dominants”
sense una certa connivència de molts dominats.
Per això és necessari i urgent dessacralitzar
el “Poder”, i sobretot el Poder religiós, i refusar les noves i contínues sacralitzacions.
Un altre món més just és
possible, però no es farà tot sol. Ni podem confiar que el facin els poderosos. Ben segur que els poderosos són capaços de “fer un altre
món”, d’una manera semblant a com els exèrcits
són capaços de “fer la pau”, però
només produint molts morts i vençuts.
19. És ben segur que els poderosos
trobaran la manera de sortir de la crisi actual. Tenen “Poder” per fer-ho. Però
les solucions del Poder sempre passen per moltes víctimes.
La crisi actual és ben curiosa perquè no ha vingut perquè
arribessin “temps de vaques flaques”
sinó perquè les “vaques grasses”
s’han tornat com un forat d’aigüera: necessiten engolir i engolir. El Poder
sempre necessita més Poder!
La nostra societat occidental, de per si, genera consumidors més que no pas persones. Per això, una bona resposta
no ens demana tant “sortir de la crisi” com “tornar a ser persones” denunciant
tota forma de Poder, que sempre és deshumanitzador.
E. PREGUNTES per al diàleg.
1. Sovint es poden sentir polítics i altra gent que parlen de la Constitució de la mateixa manera com
abans es parlava de Dogmes. Què en penseu?
2. L’Evangeli de Lluc posa en boca d’una dona les paraules
més desacralitzadores en relació als poderosos. Això és ben comprensible si
tenim en compte el paper que en la marxa de la Història humana hi hem tingut
dones i homes. ¿Què creieu que hauria de canviar en les nostres esglésies per ser
coherents amb l’evangeli llegit avui?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada