A. LECTURES.
1ª Lectura (Gènesi 3,9-15)
Després
que l'home hagué menjat el fruit de l'arbre,
el
Senyor-Déu el cridà i li digué: «On ets?».
Ell li
respongué: «He sentit que us passejàveu pel jardí i,
com que
vaig nu,
he tingut
por i m'he amagat».
Li digué
el Senyor-Déu:
«Qui t'ha
fet saber que anaves nu?
És que
has menjat el fruit de l'arbre que jo t'havia prohibit de menjar?».
L'home li
digué: «La dona que m'heu donat
m'ha
ofert el fruit d'aquell arbre, i n'he menjat».
El
Senyor-Déu digué a la dona: «Per què ho has fet, això?».
Ella li
respongué: «És que la serp m'ha enganyat».
El
Senyor-Déu digué a la serp:
«Ja que
has fet això,
seràs la
més maleïda de totes les bèsties
i de tots
els animals feréstecs.
T'arrossegaràs
sobre el ventre i menjaràs pols tota la vida.
Faré que
sigueu enemics tu i la dona,
i el teu
llinatge i el d'ella.
Ell
t'atacarà al cap, i tu l'atacaràs al taló».
2ª Lectura (2Corintis 4,13-5,1).
Germans,
l'Escriptura
diu:
«Em sento
ple de fe, i per això he parlat».
Nosaltres,
doncs, que tenim el mateix Esperit de la fe,
també ens
sentim plens d'aquesta fe,
i per
això parlem,
i sabem
que aquell qui ressuscità Jesús, el Senyor,
també ens
ressuscitarà a nosaltres amb Jesús
i ens
portarà a la seva presència juntament amb vosaltres.
Perquè
tot això és ben bé vostre;
així la
gràcia de Déu,
que es
multiplica a mesura que s'estén a molta gent,
farà que
sigui desbordant l'acció de gràcies a la seva glòria.
Per això
no ens desanimem.
És
veritat que la vida d'homes que vivim
per fora
es va consumint,
però la
que vivim dins nostre
es va
renovellant cada dia,
perquè el
pes lleuger del que ara sofrim, i que dura tan poc,
va
acumulant un pes incomparable de glòria
que
durarà per sempre.
I
nosaltres no apuntem a això que veiem,
sinó a
allò que no veiem,
perquè
les coses que veiem passen,
però les
que no veiem duren per sempre.
El nostre
cos, que és la casa i el tabernacle de Déu a la terra,
serà
destruït;
però
sabem que tenim al cel un altre edifici,
un temple
que és obra de Déu, no fet de mà d'homes, etern.
Evangeli (Marc 3,20-35).
En aquell
temps
Jesús
entrà a casa amb els deixebles,
i tornà a
reunir-s'hi tanta gent
que no
els quedava temps ni de menjar.
Quan els
seus sentiren dir el que feia,
hi anaren
per endur-se'l
perquè
deien que havia perdut el seny.
Per altra
banda,
els
mestres de la Llei que havien vingut de Jerusalem
deien que
estava posseït de Beelzebul,
i que
treia els dimonis pel poder del rei dels dimonis.
Jesús els
cridà i els rebatia valent-se de paràboles.
Els deia:
«Com pot ser que Satanàs vulgui treure fora Satanàs?
Si un
reialme es divideix en faccions
que
lluiten les unes contra les altres
no pot
durar gaire temps.
I si dins
d'una família hi ha divisions, tampoc no pot durar.
Igualment,
si el regne de Satanàs s'ha dividit en faccions
que
lluiten entre elles, ja no se sosté: no pot pas durar.
A casa
d'un guerrer valent
ningú no
pot penetrar-hi per prendre-li el que té
sense
encadenar-lo abans;
només
així li podrà saquejar la casa.
Us ho dic
amb tota veritat:
Per més
pecats que un home cometés
i per més
blasfèmies que proferís,
Déu està
disposat a perdonar-lo,
però el
qui injuria l'Esperit Sant,
Déu no el
perdonarà mai
i sempre
serà reu del seu pecat».
Jesús va
fer aquesta afirmació
perquè
deien que tenia un esperit maligne.
Després
arriba la seva mare amb els seus germans
i, de
fora estant, el fan cridar.
La gent
que seia al voltant d'ell li diu:
«La
vostra mare i els vostres germans són aquí fora,
que us
volen veure».
Ell els
respon: «Qui són la meva mare i els meus germans?».
Llavors
mirant els qui seien tot al voltant, diu:
«Aquests
són la meva mare i els meus germans:
tothom
qui compleix la voluntat de Déu
és el meu
germà, la meva germana, la meva mare».
B. LLENGUATGE.
El relat
que hem llegit ens descriu una de les situacions més rocambolesques de la vida
humana. Actualment la Psicoanàlisi ens ajuda a posar-hi llenguatge.
La Psicoanàlisi
parla de mecanismes de defensa. Entre aquests hi ha el mecanisme de projecció.
És quan algú projecta sobre altres els seus propis mals, defectes o
vicis
Es tracta inicialment d’un mecanisme infantil. Els infants experimenten tan de prop la seva debilitat i inseguretat que espontàniament projecten sobre altres aquelles mancances que els podrien fer culpables. És típic l’exemple del nen que ha trencat un vas i, davant els pares, diu que ha sigut el seu germà petit, el gat o el gos.
Es tracta inicialment d’un mecanisme infantil. Els infants experimenten tan de prop la seva debilitat i inseguretat que espontàniament projecten sobre altres aquelles mancances que els podrien fer culpables. És típic l’exemple del nen que ha trencat un vas i, davant els pares, diu que ha sigut el seu germà petit, el gat o el gos.
Tot i ser
infantil, aquest mecanisme de defensa per projecció és actiu en molts
adults que no han superat el seu infantilisme. De fet hi ha un adagi popular
que diu: Si vols saber quins defectes tens, mira quins defectes critiques més
en els altres.
La 1ª Lectura d’aquest diumenge ens mostra un exemple d’aquest mecanisme de projecció. Després del pecat d’Adam i Eva, quan Déu els pregunta si s’han amagat perquè havien menjat de l’arbre prohibit, Adam dóna les culpes a Eva i fins i tot a Déu mateix: La dona que m'heu donat m'ha ofert el fruit d'aquell arbre, i n'he menjat (Gènesi 3,12). També Eva s’excusa, encara que té la delicadesa de no projectar la seva culpa sobre Adam sinó sobre la serp.
La 1ª Lectura d’aquest diumenge ens mostra un exemple d’aquest mecanisme de projecció. Després del pecat d’Adam i Eva, quan Déu els pregunta si s’han amagat perquè havien menjat de l’arbre prohibit, Adam dóna les culpes a Eva i fins i tot a Déu mateix: La dona que m'heu donat m'ha ofert el fruit d'aquell arbre, i n'he menjat (Gènesi 3,12). També Eva s’excusa, encara que té la delicadesa de no projectar la seva culpa sobre Adam sinó sobre la serp.
Quan aquest mecanisme és practicat per persones amb
Poder esdevé especialment pervers, perquè porta a condemnar i castigar
persones innocents. Jesús va ser condemnat i mort perquè els Poderosos
van projectar sobre ell el seu propi pecat. Ells, que eren rebels a
Déu, van crucificar Jesús per rebel·lia i sedició. (Lluc
23,5. Joan
19,7).
En el relat que hem llegit, Jesús també és acusat d’estar posseït
pel diable i d’actuar pel poder de Beelzebul (Satanàs). I és acusat
precisament per aquells que s’han fet “acusadors”. Aquí hi ha un joc de
paraules que s’entén si tenim en compte que la paraula “satanàs” significa
“fiscal” o “acusador”. Segons això, els autènticament “posseïts per Satanàs”
són els qui es fan acusadors de l’Home.
El relat també parla de “els seus”, que volien
endur-se Jesús perquè consideraven que havia perdut el seny. Aquí “els
seus” es refereix a tots aquells que d’alguna manera es consideren “amos” de
Jesús (amos de l’Home). En aquest cas no es tracta tant d’un mecanisme de
defensa com d’un mecanisme d’agressió que actua amb l’excusa de
haver de “corregir” un mal projectat en l’altre. És com un mecanisme
de projecció invertit que porta a apropiar-se d’algú per “corregir”
en ell els propis defectes.
Jesús respon a aquesta situació de mentida fent
notar que, si un regne es mostra dividit, vol dir que ha deixat de ser
invulnerable i que és possible alliberar-se’n. “Si el regne de Satanàs s'ha
dividit en faccions que lluiten entre elles, ja no se sosté: no pot pas durar”.
És el pecat d’aquells que, des del Poder, interpreten les Lleis convertint-les en acusació.
Les Lleis, que han de ser a favor de l’Home, són utilitzades per a condemnar l’Home (Marc 2,27). És la gran mentida del Poder.
Jesús declara que això és un pecat contra l’Esperit Sant. I que aquest pecat no pot ser perdonat perquè actua directament contra l’acció humanitzadora de l’Esperit.
La presència de Jesús (l’home adult), marca l’inici de la debilitat del Regne d’aquest món, i es fa possible “sortir-ne” i apuntar-se al Regne de Déu. És una possibilitat oferta a tothom “per molts pecats que hagi comès” (excepte el pecat contra l’Esperit Sant).
És el pecat d’aquells que, des del Poder, interpreten les Lleis convertint-les en acusació.
Les Lleis, que han de ser a favor de l’Home, són utilitzades per a condemnar l’Home (Marc 2,27). És la gran mentida del Poder.
Jesús declara que això és un pecat contra l’Esperit Sant. I que aquest pecat no pot ser perdonat perquè actua directament contra l’acció humanitzadora de l’Esperit.
La presència de Jesús (l’home adult), marca l’inici de la debilitat del Regne d’aquest món, i es fa possible “sortir-ne” i apuntar-se al Regne de Déu. És una possibilitat oferta a tothom “per molts pecats que hagi comès” (excepte el pecat contra l’Esperit Sant).
L’últim paràgraf és especialment clarificador. “Tothom
qui compleix la voluntat de Déu és el meu germà, la meva germana, la meva mare”.
Com a persona individual i concreta, Jesús tenia els seus familiars. Però els Evangelis no es queden en el Jesús individual sinó que ens parlen d’ell com a fill de l’Home. Com a fill de l’Home, Jesús és generat i infantat contínuament per tots aquells que fan Humanitat.
Com a persona individual i concreta, Jesús tenia els seus familiars. Però els Evangelis no es queden en el Jesús individual sinó que ens parlen d’ell com a fill de l’Home. Com a fill de l’Home, Jesús és generat i infantat contínuament per tots aquells que fan Humanitat.
En Jesús podem anar descobrint el Projecte Home si
l’acollim positivament. Però també podem refusar-lo amb la pretensió de
mantenir i imposar el nostre propi “projecte Home”.
Tots som fills de la Humanitat. Tots estem invitats a fer Humanitat. Però cadascú decideix si hi col·labora amb el projecte de Déu o hi oposa el seu propi projecte.
Amb tot, “Qui amb mi no recull, escampa” (Mateu 12,30).
Tots som fills de la Humanitat. Tots estem invitats a fer Humanitat. Però cadascú decideix si hi col·labora amb el projecte de Déu o hi oposa el seu propi projecte.
Amb tot, “Qui amb mi no recull, escampa” (Mateu 12,30).
C. MISSATGE.
“Tothom
qui compleix la voluntat de Déu és el meu germà, la meva germana, la meva mare”.
Jesús no
perd el temps defensant-se de les perverses acusacions que li fan. Però deixa
clara una cosa: “Els seus” només ho són de veritat si compleixen la
voluntat de Déu: portar endavant el Projecte Home.
D. RESPOSTA.
Donat que el procés d’humanització l’anem
realitzant entre tots, ningú pot arrogar-se el dret a imposar als
altres el seu propi projecte, per “bo” que li pugui semblar.
I quan s’ha rebut alguna forma d’autoritat, cal entendre-la exclusivament com un servei destinat a ajudar a que tothom tingui veu i vot en la tasca comuna.
I quan s’ha rebut alguna forma d’autoritat, cal entendre-la exclusivament com un servei destinat a ajudar a que tothom tingui veu i vot en la tasca comuna.
A nivell d’Església, és del tot urgent respectar les comunitats
i fomentar de seva capacitat d’iniciativa, excloent tota forma de clericalisme
o de dirigisme que dificulti l’aportació pròpia de cada membre. En
aquest sentit, és urgent repensar l’anomenat Sagrament de l’Orde, tan
sovint utilitzat per legitimar formes de Poder sagrat directament
contràries al Missatge Evangèlic.
E. Preguntes per al
diàleg.
1. La participació en la Comunitat cristiana no ha de ser merament
passiva sinó també activa. Què comporta, això?
2. La comunió, en la Comunitat, neix sobretot de l’obediència
a un líder, o més aviat neix de les posades en comú entre tots?
3. La participació en la vostra comunitat us ajuda a sentir-vos
també part activa del vostre Poble, o us serveix d’excusa per dir que no
us voleu ficar en les coses dels altres?
Vocabulari.
Vocabulari.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada